Ens els darrers anys les tecnologies orientades a la creació artística han augmentat exponencialment, és per aquest motiu que el mapping ha esdevingut una forma habitual d’expressar aquest art a través de la imatge i el so. Al tenir cada vegada més eines al nostra abast ens permet augmentar la qualitat de les nostres obres, fent així que la gent es vegi identificada en elles.

Abans de tot cal explicar clarament de què consta aquesta tècnica. Per explicar el seu origen cal remuntar fins l’any 100 aC on la dinastia Han va començar a utilitzar ombres per crear els seus espectacles. Aquesta forma de representació artística es va anar estenent fins arribar a Europa. Al segle XVII el famós físic, astròleg i matemàtic Christiaan Huygens va donar un pas endavant fabricant la “llanterna màgica”, una espècie de projector de grans dimensions on s’introduïa una fotografia i la projectava en gran escala. Poc després, la idea de Huygens es va anar desenvolupant fins aconseguir l’anomenada fantasmagoria, un combinació estratègica de diferents llanternes màgiques amb unes rodes a la part superior que elevaven substancialment la qualitat de les projeccions fetes fins aleshores.

Realitzat per Pere Vinyeta i Marc Vilarubias

L’evolució tecnològica que s’ha patit fins el dia d’avui ens permet fer les representacions que feia Huygens amb molta més qualitat i a una escala molt més gran, tot això gràcies als anomenats projectors que coneixem avui en dia.

Per realitzar un videomapatge correctament cal centrar-se en el contingut a crear, és molt important no improvisar i seguir unes pautes per tal de que tot lligui al moment de la presentació final. És important també treballar amb un software i un hardware adequat, cal utilitzar programes especialitzats com és el cas del Blender o Millumin 2. El primer és el que ens permet la creació de tot el contingut gràfic a partir de la renderització d’animacions creades a partir de cubs o plans. Per altre banda Millumin 2 és el que ens dona la capacitat d’adaptar el contingut creat amb Blender a la superfície a la qual volem projectar. Les projeccions de vídeo mapping es poden fer sobre qualsevol tipus de superfície, des de simples objectes geomètrics fins a complexes façanes d’edificis, és aquest últim el que s’utilitza normalment.

Pel que fa al nostre projecte ens hem especialitzat en projeccions d’una temàtica destinada al grau en multimèdia. Fent honor als graduats de Multimèdia del 2018, projectem sobre unes lletres de fusta que hi posa UVIC. Aquest grau es basa, entre d’altre coses, en la creació de videojocs i hem aprofitat al màxim aquesta finalitat per representar-ho. Des d’un Tetris fins a un Pacman, passant per en Mario Bross, Fortnite…

Un dels objectius que tenim, és poder donar un efecte 3D sobre les lletres en 2D. Per aconseguir-ho, fem us de programes com Blender per a la creació de figures i retalls de vídeos. Amb aquesta eina, hem pogut crear un Pacman, que va menjant boles mentre es mou pel recorregut de les lletres. També hem creat unes línies lluminoses que ressegueixen el contorn de les lletres sobre les quals projectem. Per altra banda, també hem utilitzat algun vídeo sense copyright, que fos en mode “greenscreen” (fons amb croma) per tal de poder-ho combinar tot. En aquest cas, ho hem fet per la dificultat de crear algunes animacions, com la d’un Mario Bross corrent. Finalment, també ho combinem amb vídeos estàtics, per crear una immersió major: la pluja de caràcters al més pur estil Matrix, que ha sigut clau. Tot això ha suposat un vídeo d’uns 4 minuts i mig.

En la part d’àudio partíem de l’avantatja de la popularitat dels videojocs clàssics. La gran majoria de gent coneix, o li sona, les melodies del Tetris, d’en Mario, del Pacman… De manera que ho hem aprofitat per col·locar-les amb cada tall de vídeo corresponent.

L’últim que queda aleshores és, renderitzar-ho tot, lletra per lletra per poder ajustar cada vídeo amb la superfície corresponent.

Aquesta projecció es durà a terme durant la graduació dels estudiants de Multimèdia el dia 17 de maig de 2018.